cikcomot

Monday, March 14, 2011

NaSiB bAiK bUkAn BuAh LaBu....


dh lame xupdate blog....
bru pas test 2 ni...
xtau nk wtpe....
meh kte dgr cte ni....

nasib baik bukan buah labu......

Pada suatu masa, Abu Nawas tlh pergi b'siar2. setelah kepenatan, Abu Nawas pun berehat di bawah sepohon pokok badam dan di hadapannya terdapat sepokok labu yang menjalar serta mempunyai buah yang sungguh besar. melihat saiz kedua2 buah labu dan badam itu, terdetik di hati abu nawas: "maha suci Allah, Engkau ciptakan buah labu yg begitu besar ini dari pokoknya yg kecil dan menjalar dibumi, dan Engkau jadikan pula buah badam dari batang dan dahannya yg besar!" Sedang Abu Nawas memikirkan ttg mengapakah Allah m'ciptakan pokok2 itu sedemikian rupa, tiba2 sebiji buah badam jatuh di atas kepalanya. "Aduh!" Abu Nawas menjerit krn terkejut. Apabila mendapati yg jatuh di atas kepalanya tadi adalah buah badam, anggota badan Abu Nawas terus m'geletar. Abu Nawas m'jadi takut.
Lalu Abu Nawas terus b'doa dan b'munajat kpd Allah: "Ya Allah, aku b'taubat kpd Mu dan sesungguhnya aku tidak mahu masuk campur lagi dlm urusan ciptaan Engkau. Sesungguhnya segala kejadian yg Engkau jadikan semuanya itu ada hikmah yg aku tidak mengetahuinya. "Ya Allah wahai Tuhanku, b'mula hari ini aku tidak akan m'pertikaikan akan segala kejadian yg tlh Engkau ciptakan. Kalaulah Engkau jadikan buah labu itu di atas pokok yg besar ini dan jikalau buah badam yg jatuh itu adalah labu, maka sudah pasti aku sekarang ini di ambang maut!"
subhanallah....
(mastika, oktober 2009)

No comments:

Post a Comment